ENERGYWORLDΠΕΤΡΕΛΑΙΟ

Οι Ανατιμήσεις του Αργού Φέρνουν Nέο Γύρο Διαταραχής Αγορών & Οικονομιών

Με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου να παγιώνονται, τα τελευταία 24ωρα, στις παρυφές των υψηλότερων επίπεδων διακύμανσής τους από τις 29 Μαρτίου (τα futures του Brent κινούνται στο εύρος διακύμανσης μεταξύ 84,4- 85,15 δολαρίων ανά βαρέλι και του WTI πάνω από τα 80,70 δολάρια ανά βαρέλι) είναι σαφές ότι το αργό εξακολουθεί να αποτελεί το βαρόμετρο της παγκόσμιας οικονομίας και καθοδηγεί σε μεγάλο βαθμό τις διεθνείς ενεργειακές εξελίξεις. Ιδίως το τελευταίο χρονικό διάστημα, οι τιμές του πετρελαίου τείνουν να αντανακλούν το υψηλότερο κόστος δανεισμού χρήματος και την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των οικονομιών.

Προσθέστε τώρα και την αιφνιδιαστική μείωση της ημερήσιας παραγωγής από ορισμένα βασικά μέλη του ΟPEC+ και έχετε μια πήρη εικόνα του νέου κύκλου διαταραχής των αγορών και των οικονομιών, σε βάρος πάντα του καταναλωτή.

Σημειώνεται ότι πριν από το ράλι της Δευτέρας που έστειλε τις τιμές Brent πάνω από τα 84 δολάρια ανά βαρέλι, το διεθνές benchmark είχε υποχωρήσει κατά 25% σε ετήσια βάση. Το γεγονός αυτό έδωσε την αφορμή για την ανακοίνωση των περικοπών παραγωγής, εκτός της επίσημης διαδικασίας, καθώς Ριάντ και Μόσχα ανησυχούν για την υποχώρηση της παγκόσμιας ζήτησης αργού και την παράλληλη, υψηλή αποθεματοποίηση πετρελαίου τους τελευταίους μήνες.

Η αιφνιδιαστική κίνηση κατέστησε σαφές προς όΩους τους stakeholders της αγοράς πως η Σαουδική Αραβία, η de factο ηγέτιδα του διεθνούς καρτέλ, επιθυμεί να ανακτήσει τον έλεγχο της αγοράς σε μια περίοδο κατά την οποία η Κίνα φαίνεται να επιστρέφει στην κανονικότητα, ύστερα από μήνες lockdown για λόγους προστασίας από την πανδημία του Covid-19. Ήδη οι μετακινήσεις και μεταφορές στην ασιατική χώρα έχουν αποκατασταθεί στα προ Covid επίπεδά τους, σύμφωνα με την Rystad Energy. Η ίδια εικόνα παρατηρήθηκε επίσης στις ΗΠΑ και την Γερμανία.

Το Ριαντ είναι, ακόμη φανερό, ότι επιθυμεί τη χειραγώγηση των τιμών όχι πολύ υψηλότερα από τα 85 δολάρια ανά βαρέλι, κατά μέσον όρο και η ανακοίνωση των νέων περικοπών στην παραγωγή του καρτέλ σημαίνει ότι τίθεται, πλέον ένα βραχυπρόθεσμο όριο κάτω από τις υφιστάμενες τιμές του αργού.

Ωστόσο, δεν είπουν οι φωνές εκείνες που υποστηρίζουν ότι με την κινεζική ζήτηση να αναμένεται να αυξηθεί έως το καλοκαίρι και τις οικονομίες των χωρών του πλανήτη να παραμένουν εύθραυστες, σε περίπτωση που δεν υπάρξει σοβαρή διαταραχή στις προμήθειες, οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να διατηρηθούν κάτω από τα 100 δολάρια ανά βαρέλι έως το τέλος του έτους. Επίπεδα τιμών πάνω από τα 100 δολάρια είναι ανεπιθύμητα, καθώς προκαλούν γενικευμένες αντιδράσεις από τους καταναλωτές και πυροδοτούν πληθωριστικές πιέσεις.

Βέβαια, η απόφαση του ΟPEC+ όχι μόνο αύξησε τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, αλλά και ενίσχυσε την ανοδική διάρθρωση των προθεσμιακών συμβολαίων των κύριων δεικτών της Μέσης Ανατολής, βάσει των οποίων οι μεγάλοι παραγωγοί του Κόλπου τιμολογούν το αργό που κατευθύνεται στην Ασία.

Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι οι τιμές του αργού του Ντουμπάι και τα swaps, του εμιράτου έκαναν άλμα και μείωσαν τη διαφορά τους με την τιμή του Brentαμέσως μετά την «βόμβα» που έριξε ο ΟPEC+. Μάλιστα ορισμένοι αναλυτές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο το αργό του Ντουμπάι να κινηθεί με premium έναντι του Brent τους επόμενους μήνες, όταν θα έχει επέλθει η πλήρης κανονικότητα στην Κίνα και θα έχουν αυξηθεί οι εισαγωγές αργού από τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο.

Εν τω μεταξύ, σε μια είδηση που διασυνδέεται με τις αποφάσεις του διεθνούς καρτέλ, η Offshore Energies UK, ανέφερε ότι οι επενδύσεις σε έργα πετρελαίου στην Βόρεια Θάλασσα έχουν μειωθεί σημαντικά. Τούτο σημαίνει μια πιθανή χαμηλότερη παραγωγή έως το τέλος της δεκαετίας, εκτός και εάν το Λονδίνο καταφέρει να προσελκύσει περισσότερες επενδύσεις στον τομέα.

Κι ενώ οι περιβαλλοντικές ομάδες επιδαψιλεύουν τα εύσημα στην κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιείου για την απόφασή της να περικόψει τη χρηματοδότηση έργων υδρογονανθράκων στην περιοχή, οι ειδήμονες διατυπώνουν σοβαρές ανησυχίες για το τι θα μπορούσε να σημαίνει αυτή η εξέλιξη για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας Ορισμένοι έφθασαν, μάλιστα, σε σημείο να υποστηρίξουν ότι το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να χρειαστεί να καταφύγει σε εισαγωγές ορυκτών καυσίμων από τρίτους προμηθευτές προκειμένου να καλύψει τις μελλοντικές ανάγκες του!

Η Offshore Energies διαπίστωσε ότι το 90% των υπεράκτιων εταιρειών πετρελαίου μείωσαν τις δαπάνες τους στην Βόρεια Θάλασσα, ενώ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα: Προσδιόρισε, δηλαδή, ότι το χαμηλότερο επίπεδο επενδύσεων θα μπορούσε να επιφέρει μείωση της παραγωγής κατά 80% έως το 2030, που ισοδυναμεί με 500 εκατομμύρια λιγότερα βαρέλια πετρελαίου.

Την ίδια στιγμή, στη χώρα μας, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, στην αντλία, διαμορφώνεται σήμερα, Παρασκευή, 7 Απριλίου, στο 1,897 ευρώ ανά λίτρο στα όρια της Νομαρχίας Αθηνών, και στο 1,893 στο Νομό Θεσσαλονίκης, καθώς βαίνουμε ολοταχώς προς τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα.

Related Articles

Back to top button