ENERGYWORLDΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣΠΕΤΡΕΛΑΙΟΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ

Ενέργεια: Γιατί πετρέλαιο και φυσικό αέριο παραμένουν φθηνά

Τους μήνες που ακολούθησαν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, κάθε υπαινιγμός κακών ειδήσεων έστελνε τις τιμές της ενέργειας στη στρατόσφαιρα.

Από τον Ιανουάριο, ωστόσο, τα πράγματα ήταν διαφορετικά. Το αργό Brent, το παγκόσμιο σημείο αναφοράς για το πετρέλαιο, κινείται γύρω στα 75 δολάρια το βαρέλι, σε σύγκριση με 120 δολάρια πριν από ένα χρόνο. Στην Ευρώπη, οι τιμές του φυσικού αερίου διαμορφώνονται στα 35 ευρώ ανά μεγαβατώρα (mwh) και παραμένουν περίπου 88% κάτω από το ρεκόρ που σημειώθηκε τον περασμένο Αύγουστο.

Και δεν είναι ότι ξαφνικά έπαψαν να υπάρχουν κακές ειδήσεις και όλα βαίνουν καλώς…

Ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (OPEC) και οι σύμμαχοί του προσπαθούν να ανακόψουν την πτωτική πορεία ανακοινώνοντας ραγδαίες περικοπές στην παραγωγή.

Και πρόσφατα η Σαουδική Αραβία αποφάσισε να σηκώσει μόνη της το βάρος των περιορισμών για να σταματήσει την πτώση.
Αρκετές από τις εγκαταστάσεις φυσικού αερίου της Νορβηγίας — πλέον ζωτικής σημασίας για την Ευρώπη — βρίσκονται σε παρατεταμένη συντήρηση. Η Ολλανδία κλείνει το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Και η ζήτηση στην Κίνα δεν κινείται όπως είχε προβλεφθεί. Επίσης, προβλήματα υπάρχουν και στην αμερικανική παραγωγή. Και βέβαια ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται.

Παρόλα αυτά, οποιαδήποτε άνοδος της τιμής εξαφανίζεται γρήγορα.

Τι είναι τελικά αυτό που κρατά τις τιμές χαμηλά;
Όπως αναφέρει ο Economist μία απάντηση σε αυτό το ερώτημα μπορεί να είναι η απογοητευτική ζήτηση. Τους τελευταίους μήνες οι προσδοκίες για παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη έχουν μειωθεί.

Η πτώχευση αρκετών τραπεζών αυτή την άνοιξη προκάλεσε φόβους για επικείμενη ύφεση στην Αμερική. Ο πληθωρισμός πλήττει τους καταναλωτές στην Ευρώπη. Και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ο αντίκτυπος των αυξήσεων των επιτοκίων παραμένει αισθητός.

Εν τω μεταξύ, στην Κίνα, η ανάκαμψη μετά την Covid αποδεικνύεται πολύ πιο αδύναμη από το αναμενόμενο. Η αναιμική ανάπτυξη, με τη σειρά της, μειώνει τη ζήτηση για καύσιμα.

Ωστόσο, αν κοιτάξει κανείς πιο προσεκτικά αυτή η ιστορία της ζήτησης δεν πείθει εντελώς.

Παρά την απογοητευτική της ανάκαμψη, η Κίνα κατανάλωνε 16 εκατομμύρια βαρέλια αργού ημερησίως (b/d) τον Απρίλιο, τιμή που αποτελεί ρεκόρ. Μια ανάκαμψη στις μεταφορές με φορτηγά, τον τουρισμό και τα ταξίδια από τη ζοφερή περίοδο του κορωνοϊού σημαίνει ότι χρησιμοποιείται περισσότερο ντίζελ, βενζίνη και καύσιμα αεριωθουμένων.

Στην Αμερική, η πτώση της τιμής της βενζίνης κατά 30% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, προμηνύει καλά νέα για την καλοκαιρινή περίοδο. Στην Ασία και την Ευρώπη, οι υψηλές θερμοκρασίες αναμένεται να διαρκέσουν, δημιουργώντας μεγαλύτερη ζήτηση για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο.

Η πλευρά της προσφοράς
Μια πιο πειστική εξήγηση μπορεί να βρεθεί στην πλευρά της εξίσωσης που αφορά στην προσφορά. Τα τελευταία δύο χρόνια των υψηλών τιμών έδωσαν κίνητρα στην παραγωγή εκτός του ΟΠΕΚ, η οποία έχει μπει στην αγορά.

Το πετρέλαιο αναβλύζει από τη λεκάνη του Ατλαντικού, μέσω ενός συνδυασμού συμβατικών γεωτρήσεων (στη Βραζιλία και τη Γουιάνα) και της παραγωγής σχιστόλιθου και πίσσας (στην Αμερική, την Αργεντινή και τον Καναδά). Η Νορβηγία αντλεί επίσης περισσότερα. Η JPMorgan Chase εκτιμά ότι η παραγωγή εκτός OPEC θα αυξηθεί κατά 2,2 MB/ημέρα το 2023.

Τα εμπάργκο της Δύσης
Θεωρητικά, αυτό θα πρέπει να εξισορροπηθεί από τις περικοπές παραγωγής που ανακοινώθηκαν τον Απρίλιο από τα βασικά μέλη του ΟΠΕΚ (1,2 βαρέλια/ημέρα) και τη Ρωσία (500.000 βαρέλια/ημέρα), στις οποίες η Σαουδική Αραβία πρόσθεσε άλλο 1 εκατομμύριο βαρέλια/ημέρα τον Ιούνιο. Ωστόσο, η παραγωγή σε αυτές τις χώρες δεν μειώθηκε όσο είχε υποσχεθεί – και άλλες χώρες του ΟΠΕΚ αυξάνουν τις εξαγωγές τους.

Η Βενεζουέλα ανέβηκε, χάρη στην επένδυση της Chevron, ενός αμερικανικού κολοσσού. Το Ιράν βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2018, όταν η Αμερική επέβαλε νέες κυρώσεις.

Πράγματι, το ένα πέμπτο του παγκόσμιου πετρελαίου προέρχεται τώρα από χώρες που βρίσκονται υπό δυτικά εμπάργκο, πωλώντας με έκπτωση και συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των τιμών.

Το φυσικό αέριο
Για το φυσικό αέριο, η κατάσταση είναι πιο δύσκολη: ο κύριος ρωσικός αγωγός που παραδίδει στην Ευρώπη παραμένει κλειστός.

Αλλά το Freeport lng, μια εγκατάσταση που διαχειρίζεται το ένα πέμπτο των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αμερικής, και επλήγη από μια έκρηξη πέρυσι, είναι και πάλι στο δίκτυο.

Οι άλλες εξαγωγές της Ρωσίας στην ηπειρωτική Ευρώπη συνεχίζονται. Οι νορβηγικές ροές θα ξαναρχίσουν πλήρως στα μέσα Ιουλίου. Το πιο σημαντικό, τα υπάρχοντα αποθέματα της Ευρώπης είναι τεράστια. Οι αποθηκευτικές εγκαταστάσεις του μπλοκ είναι γεμάτες κατά περίπου 74%, σε σύγκριση με 53% πριν από ένα χρόνο, και βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου του 90% τον Νοέμβριο. Οι πλούσιες ασιατικές χώρες, όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, έχουν επίσης άφθονο φυσικό αέριο.

Τα κερδοσκοπικά παιχνίδια
Όπως σημειώνει ο Economist, όταν ο πληθωρισμός εκτινάσσονταν στα ύψη και τα επιτόκια παρέμεναν μέτρια, τα εμπορεύματα, ιδίως το αργό πετρέλαιο, αποτελούσαν ελκυστικό αντιστάθμισμα έναντι των αυξανόμενων τιμών, ωθώντας τις τιμές καθώς εισέβαλαν οι επενδυτές.

Τώρα που οι κερδοσκόποι αναμένουν πτώση του πληθωρισμού, η απήχηση έχει μειωθεί.

Ως αποτέλεσμα, η καθαρά κερδοσκοπική θέση (η ισορροπία μεταξύ στοιχημάτων long και short που τοποθετούνται από παίκτες στις αγορές μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου) έχει υποχωρήσει.

Οι εκτιμήσεις για το μέλλον
Οι τιμές θα μπορούσαν κάλλιστα να αυξηθούν αργότερα μέσα στο έτος. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα φτάσει το ρεκόρ των 102,3mb/d το 2023. Η προσφορά πετρελαίου, επίσης, θα σημειώσει ρεκόρ, αλλά οι αναλυτές εκτιμούν ότι η αγορά θα οδηγηθεί σε έλλειμμα στο δεύτερο εξάμηνο του 2023—μια άποψη που μοιράζονται πολλές τράπεζες. Καθώς πλησιάζει ο χειμώνας, ο ανταγωνισμός για φορτία LNG μεταξύ Ασίας και Ευρώπης θα ενταθεί. Οι ναύλοι για το χειμώνα αυξάνονται ήδη.

Ο περσινός εφιάλτης
Ωστόσο, ο περσινός εφιάλτης είναι απίθανο να επαναληφθεί. Πολλοί αναλυτές αναμένουν ότι το αργό Brent θα παραμείνει κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι και δεν θα φτάσει σε τριψήφιο αριθμό. Οι αγορές συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου στην Ασία και την Ευρώπη δείχνουν άνοδο 30% από τα σημερινά επίπεδα μέχρι το φθινόπωρο, και όχι κάτι πιο ακραίο. Τους τελευταίους 12 μήνες οι αγορές εμπορευμάτων έχουν προσαρμοστεί. Τώρα χρειάζεται κάτι περισσότερο από μια υπόδειξη κακών ειδήσεων για να εκτοξευθούν οι τιμές.

ΠΗΓΗ:

Related Articles

Back to top button