ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ

Η Μεγάλη Στροφή της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας στη Μεταφορά LNG

Μεγάλες προοπτικές διανοίγονται σήμερα και για τα επόμενα 10-15 χρόνια για τους Έλληνες πλοιοκτήτες στον τομέα της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, γεγονός που αποτυπώνεται στην επιτάχυνση της ναυπήγησης νέου τύπου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG. Αυτά υποστήριξαν μεταξύ άλλων, μιλώντας στην 5η συνεδρία του 23ου World LNG Summit & Awards που πραγματοποιείται σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας από τις 28 Νοεμβρίου έως και την 1η Δεκεμβρίου 2023, η κα Mαρία Αγγελικουση, CEO του ομώνυμου Ομίλου και ο κος Ευάγγελος Μαρινάκης, ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp. Η κα Μαρία Αγγελικούση και ο κ Ευάγγελος Μαρινάκης αναφέρθηκαν εκτενώς

στη γενική κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον κλάδο του φυσικού αερίου, ιδίως στον τομέα της ζήτησης στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, καθώς και στις απαιτήσεις που υπάρχουν για περισσότερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ δεν παρέλειψαν να μιλήσουν για το θέμα των ναύλων αυτή την περίοδο.

Η κα Αγγελικούση εστίασε στον κλάδο του LNG για τον οποίο είπε ότι τον ευνοούν οι διεθνείς συγκυρίες και θα συνεχίσουν να τον ευνοούν στα αμέσως επόμενα χρόνια, καθώς αυξάνεται η δυναμικότητα παραγωγής με την προσφορά να ξεπερνά τους 180 δισ μετρικούς τόνους στην επόμενη πενταετία.

Αναφέρθηκε επίσης στην επιτάχυνση της απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο μέσω αγωγών και στις επιπτώσεις που είχε η σύρραξη στην Ουκρανία στην προσφορά, ιδίως στις ευρωπαϊκές αγορές και τόνισε πως οι ποσότητες που χάθηκαν αντικαταστάθηκαν κυρίως με υγροποιημένο φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω θαλάσσης και έγινε αμέσως το πρώτο καύσιμο ζήτησης στην Γηραιά ήπειρο, καθώς είναι αξιόπιστο και ενισχύει την ασφάλεια εφοδιασμού των χωρών της περιοχής.

Επεσήμανε ακόμη ότι η Ευρώπη εισήγαγε από την αρχή του έτους περισσότερο αμερικανικό LNG  απ’ ότι καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022 ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει τις μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου που υπέγραψαν πρόσφατα οι μεγάλες  ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας με το Κατάρ και άλλους διεθνείς προμηθευτές, καθώς, όπως είπε, η Ευρώπη στοχεύει να έχει απεξαρτηθεί οριστικά από τις εισαγωγές ρωσικού LNG έως το 2027.

-Σημειώνουμε πως, σύμφωνα με τους FT το 21% του LNG ρωσικής προέλευσης που προμηθεύεται η ΕΕ επανεξάγεται σε χώρες, όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και το Μπανγκαλντές. Η συνολική ποσότητα του ρωσικού LNG που εισήχθη κυρίως, μέσω των λιμανιών του Βελγίου, της Ισπανίας και της Γαλλίας, υπολογίζεται σε 17,8 bcm.

Παράλληλα μίλησε για την επιστροφή της Κίνας ως κορυφαίος εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο κατά το 2023, με τις ποσότητες που κατευθύνθηκαν, σε ετήσια βάση, σε προορισμούς στην ασιατική χώρα να ξεπερνούν τους  57 δισ μετρικούς τόνους, ενώ είπε ότι η Κίνα φιλοδοξεί να εισάγει πάνω από 100 δισ μετρικούς τόνους έως το 2030!

Σε ανοδική τροχιά όσον αφορά στην προμήθεια LNG βρίσκονται και οι υπόλοιπες αγορές στην περιοχή της Ασίας-Ειρηνικού, πρόσθεσε η CEO του Ομίλου Αγγελικούση.

Από την πλευρά του, ο κ Ευάγγελος Μαρινάκης υποστήριξε πως για την εταιρεία του η απόφαση να στραφεί στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου ήταν «απλή», καθώς είναι το πιο καθαρό ορυκτό καύσιμο αφού εκπέμπει 25% λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα, ενώ παράλληλα, υπάρχει αφθονία προσφοράς και διαθέσιμες εκτεταμένες υποδομές, ενώ στάαθηκε στο γεγονός ότι οι εταιρείες του κλάδου ενδιαφέρονται παραδοσιακά για το περιβάλλον και για το μέλλον του πλανήτη.

Ο πρόεδρος της Capital έκανε αναφορά στην ραγδαία άνοδο των τιμών στην αγορά σε σύγκριση με το επίπεδό τους το 2018, ενώ τόνισε πως η αγορά έχει να αντιμετωπίσει σήμερα και μια εντελώς διαφορετική κατάσταση σε συνάρτηση με τα υψηλά επιτόκια, κάτι που επηρεάζει σημαντικά τις εμπορικές δραστηριότητες του κλάδου.

Ωστόσο, από τη στιγμή που συντρέχουν θετικές προϋποθέσεις σχετικά με το υγροποιημένο φυσικό αέριο, η εταιρεία του σκοπεύει να συνεχίσει να επενδύσει σε αυτό για τα επόμενα 10-15 χρόνια, όπως είπε χαρακτηριστικά.

Επι πλέον, τόσο η κα Αγγελικούση, όσο και ο κ Μαρινάκης αναφέρθηκαν στο ζήτημα της αύξησης του κόστους ναυπήγησης νέων πλοίων, και εστίασαν στα προβλήματα που δημιουργούνται σε αυτό το θέμα, από την έλλειψη εργατικού δυναμικού και την άνοδο των τιμών των εμπορευμάτων, ωστόσο επέμειναν ότι είναι μονόδρομος η ναυπήγηση νέου τύπου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Η κα Αγγελικούση ανέφερε πως αυτή τη στιγμή βρίσκονται εν πλώ πάνω από 320 LNG Carriers, παγκοσμίως, και πως υπάρχει ανάγκη για πολλά περισσότερα υπό το φως της αναμενόμενης ραγδαίας αύξησης της ζήτησης στα αμέσως προσεχή έτη.

Οι δύο από τους κορυφαίους πλοιοκτήτες στη χώρα δεν παρέλειψαν να αναφερθούν και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο υπάρχον στόλος δεξαμενοπλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και τόνισαν  πως το επόμενο στάδιο του σχεδιασμού πλοίων LNG αφορά σε ντιζελοηλεκτρικά συστήματα πρόωσης, διπλού ή τριπλού καυσίμου, με τη χρήση διαφορετικών ναυτιλιακών καυσίμων ή LNG. Τα πλοία αυτά, έχουν το πλεονέκτημα να διαθέτουν μικρότερους κινητήρες και σημαντικά καλύτερη απόδοση που ξεπερνά το 40%. Αυτά τα πλοία είναι η επόμενη τάση στην παγκόσμια εμπορική ναυτιλία, σημείωσαν.

Ο πρόεδρος της Capital αναφερόμενος στα περίπλοκα ζητήματα ρυθμίσεων και πώς αυτά συναρτώνται με τη λήψη των επενδυτικών αποφάσεων του κλάδου είπε πως οι εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα του κόστους των διαφορετικών καυσίμων και πως για αυτό το σκοπό, είναι υποχρεωμένες να σχεδιάζουν την στρατηγική τους εκ των προτέρων, ώστε να είναι σε θέση να ευθυγραμμιστούν με τις νέες κανονιστικές απαιτήσεις, όταν αυτές τεθούν σε εφαρμογή, αλλά και να πετύχουν μειώσεις κλίμακας στο κόστος λειτουργίας του στόλου τους.

Ο κ. Μαρινάκης μίλησε ακόμη για τα πρώτα πλοία μεταφοράς LCO2 (υγρού διοξειδίου άνθρακα) μεσαίου μεγέθους, χαμηλής πίεσης, με δυνατότητα υποστήριξης διπλού καυσίμου αμμωνίας, που παρήγγειλε η Capital Gas Ship Management στο ναυπηγείο της Hyundai Mipo Dockyard και τα οποία θα ενταχθούν στο νηολόγιο του Lloyd’s Register.

Όπως είπε, το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο συνεργασίας ανάμεσα στην Capital, την HMD και τον LR, που αποσκοπεί να ανοίξει το δρόμο για ακόμη περισσότερες παραγγελίες πλοίων μεταφοράς LCO2, καθώς αποτελούν καίριο εργαλείο στο δρόμο για τη δέσμευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα.

Τα δύο πλοία, συνολικής χωρητικότητας 22.000 κυβικών μέτρων, με δυνατότητα μεταφοράς υγραερίου (LPG) και αμμωνίας (NH3) θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν διπλό καύσιμο αμμωνίας και αναμένεται να παραδοθούν το 2025 και το 2026 αντίστοιχα.

Σημειώνουμε ότι τα δύο νέα πλοία της Capital, θα μπορούν να μεταφέρουν υγρό διοξείδιο του άνθρακα υπό πίεση που δεσμεύεται μέσα από εγκαταστάσεις δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 (CCS- Carbon Capture and Storage), σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης ή για περαιτέρω χρήση. H δέσμευση, χρήση και αποθήκευση άνθρακα, μπορεί να αξιοποιηθεί σε υπάρχουσες ενεργειακές και βιομηχανικές μονάδες, επιτρέποντας την απρόσκοπτη λειτουργία τους. Δύναται να συμβάλει στην μείωση των εκπομπών άνθρακα, ειδικά στην βαριά βιομηχανία, όπως η τσιμεντοβιομηχανία, η χαλυβουργία ή η βιομηχανία χημικών. Η ανάπτυξη μίας θαλάσσιας αλυσίδας εφοδιασμού CO2, θα είναι κομβικής σημασίας για την εφαρμογή της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.

Όπως αναφέρει σχετικό δελτίο Τύπου που εκδόθηκε χθες, τα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με δεξαμενές αποθήκευσης τύπου C, κατάλληλες για την μεταφορά των παραπάνω φορτίων. Πρόκειται για μία καινοτομία που επιτρέπει την αναβάθμιση του μεγέθους των πλοίων LCO2, βελτιώνοντας την αποθήκευση και την μεταφορά, κάτι το οποίο δεν ήταν εφικτό για τους ναυπηγούς έως σήμερα, με χρήση συμβατικών υλικών.

Σε συνέχεια παλαιότερης συνεργασίας στους τομείς του LNG και της αμμωνίας, το έργο σηματοδοτεί πλέον, τη σύμπραξη του LR και του Ομίλου Capital στους τομείς των LNG, LPG, CO2 και NH3, καθιστώντας την Capital Gas Ship Management Corp., την μοναδική διαχειρίστρια πλοίων παγκοσμίως, που επενδύει σε όλους τους τομείς μεταφοράς αερίων.

Ο Εμπορικός Διευθυντής του LR, Andy Mc Keran, ο οποίος συντόνισε τη χθεσινή 5η συνεδρία του 23ου World LNG Summit & Awards, δήλωσε ικανοποιημένος για το joint venture με την Capital και την HMD, καθώς, όπως είπε, πρόκειται για ένα σημαντικό έργο- ορόσημο για την αλυσίδα αξίας του διοξειδίου του άνθρακα, καθώς μεταφέρει το «σωστό μήνυμα στους κλάδους της βιομηχανίας που βασίζονται στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα για την ενεργειακή μετάβαση.»

Και πρόσθεσε: «Η έμπρακτη υποστήριξη από διαχειριστές πλοίων όπως η Capital, είναι κρίσιμη για την αλλαγή από την βραχυπρόθεσμη στην μεσοπρόθεσμη απανθρακοποίηση και καλωσορίζουμε αυτή τη συνεργασία ως αναγκαίο βήμα για τη θαλάσσια ενεργειακή μετάβαση».

Από την πλευρά του, ο Μίλτος Ζήσης, Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Gas Ship Management, σημείωσε: «Είμαστε περήφανοι που πρωτοπορούμε για το μέλλον της net zero ναυτιλίας, με την παραγγελία των πρώτων πλοίων μεταφοράς LCO2, χωρητικότητας 22.000 cbm. Με αυτή μας την κίνηση, αναδεικνύεται η δέσμευσή μας σε πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στην παγκόσμια προσπάθεια για την απανθρακοποίηση. Ως πρωτοπόροι στο δρόμο της αγοράς μεταφοράς CO2, θέτουμε νέα υψηλά πρότυπα για τον κλάδο της ναυτιλίας, παραμένοντας παράλληλα πιστοί στο στρατηγικό όραμά μας για τη δημιουργία ενός στόλου που θα συμβάλλει στην βιώσιμη ενεργειακή μετάβαση. Αυτό το φιλόδοξο έργο, αποτελεί ένα μείγμα ενδελεχούς σχεδιασμού και καινοτομίας στην υλοποίηση, από την ομάδα μας. Η συνεργασία με το ναυπηγείο Hyundai Mipo Dockyard και τον LR, επιβεβαιώνει την προσοχή που δίνουμε στην επιλογή κορυφαίων συνεργατών, οι οποίοι αντανακλούν τη δική μας δέσμευση για αριστεία». 

Ακόμη, το 2023, η Maran Gas, ο βραχίονας LNG του ομίλου Αγγελικούση προέβη σε νέα παραγγελία για τη ναυπήγηση δύο LNG Carriers στα κορεάτικα ναυπηγεία  Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Πρόκειται για πλοία μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων των οποίων το συνολικό κόστος ναυπήγησης ξεπερνά τα 513 εκατ. δολάρια.

Related Articles

Back to top button